Verantwoordelijke Marketing en Sales  (100%)

AFS Interculturele Programma’s vzw maakt deel uit van een wereldwijd netwerk dat jongeren en gezinnen via interculturele leerervaringen een open blik op een multiculturele en geglobaliseerde wereld wil bieden. AFS is een vrijwilligersorganisatie die hiertoe internationale uitwisselingen organiseert voor jongeren en jongvolwassenen en zich inzet om samen met actieve vrijwilligers en onderwijsinstellingen ook in Vlaanderen bij te dragen aan een respectvolle en rechtvaardige samenleving. In Vlaanderen zetten meer dan 800 vrijwilligers (ondersteund door een professionele staf van 16 mensen) zich in om dit doel te bereiken.

Functieomschrijving:

Hij/zij is binnen AFS verantwoordelijk voor de domeinen marketing en sales. In die zin werkt hij/zij zowel beleidsvoorbereidend, adviserend als initiërend en volgt hij/zij alle operationele processen m.b.t. externe communicatie, marketing en sales op. Hiervoor werkt hij/zij nauw samen met de Directeur Communicatie- en Netwerkstrategie, het Programmateam van AFS, AFS International en de betrokken vrijwilligers in Vlaanderen.

Hij/zij volgt de resultaten uit het beschikbare marktonderzoek op en is verantwoordelijk voor de opvolging en verwerking van de Costumer Service Evaluations en geeft relevante info uit marktonderzoek en evaluaties door aan betrokken collega’s en aan het bestuur.

Hij/zij ontwikkelt een marketingstrategie voor AFS en brengt in kaart waar we onze producten en diensten moeten en kunnen verkopen. Hij/zij grijpt elke kans om aan de naambekendheid en visibiliteit van AFS te werken. Hij/zij is verantwoordelijk voor de implementatie en opvolging van CRM binnen AFS. Hij/zij weet welke kanalen (on- en offline) te gebruiken om een zo groot mogelijk publiek te bereiken met onze missie en ons aanbod. Hij/zij ontwikkelt op velerlei domeinen AFS-rekruteringscampagnes (of het nu om deelnemers aan onze programma’s of gastgezinnen gaat) en ondersteunt de lokale vrijwilligers bij de uitvoering hiervan. Hij/zij neemt initiatief en durft met nieuwe ideeën te komen om proactief verbeteringen aan te brengen.

Hij/zij staat in voor de dagelijkse implementatie, actualisatie en opvolging van de externe communicatie van de organisatie. Hij/zij verzorgt de perscontacten en is eindverantwoordelijke voor de AFS-website en de socialemediakanalen. Hij/zij zorgt voor een excellente externe informatiestroom waarbij hij/zij verschillende doelgroepen via het juiste kanaal van de juiste info voorziet en de dialoog met het externe netwerk via alle mogelijke media en kanalen stimuleert. Hij/zij ondersteunt de lokale AFS-comités bij hun eigen externe communicatie en lokale persrelaties.

Samen met de Directeur Communicatie- en Netwerkstrategie staat hij/zij in voor de eindredactie van alle online en offline publicaties van AFS. Hij/zij is verantwoordelijk voor een uniforme huisstijl.

Hij/zij werkt nauw samen met de externe communicatiepartners van AFS (grafische vormgevers, drukkers, …).

Hij/zij stuurt de brand ambassadors van AFS aan en ondersteunt de vrijwilligers die verantwoordelijk zijn voor infoavonden, voor promotieacties binnen het onderwijs en voor activiteiten op lokale events.

Wij zoeken:

Diploma: Minimaal een bachelordiploma in Communicatie, Marketing, Journalistiek, Public Relations of een aanverwant domein.

Kennis en vaardigheden:

  • Kennis van marketing-, sales- en brandingstrategieën, ervaring in het uitwerken van een concrete marketingstrategie.
  • Ervaring met CRM en SEM, ervaring met communicatie en verkoop via sociale media, websites en andere digitale platforms.
  • Sterk in alle Microsoft Officetoepassingen (Outlook, Word, Excel, PowerPoint, enz.).
  • Kennis van en ervaring met sociale media.
  • Uitstekende klantgerichte mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden. Je bent bekwaam om complexe concepten in eenvoudige taal uit te leggen.
  • Ervaring in het proeflezen en bewerken van alle soorten kopijen en een oog voor grafische vormgeving.
  • Goede kennis van de Engelse taal.
  • Kennis van projectmanagement, acties en evenementen plannen en organiseren.
  • Ervaring met het opstellen van een promotiebudget, dit beheren en implementeren (je denkt steeds out of the box om met beperkte budgetten maximale impact te creëren).
  • Basisvaardigheden in Adobe Design Suite (Photoshop, Illustrator en InDesign).
  • Ervaring met marktonderzoek.
  • Je bent een goede communicator en houdt van contacten op alle niveaus, je beschikt over een sterke persoonlijkheid en weet mensen te overtuigen in multifunctionele teams.
  • Als proactieve analist volg je resultaten op, stel je correctieve acties voor en weet je prioriteiten te stellen.

Strekt tot aanbeveling:

  • Ervaring in het aansturen van freelancers en agentschappen.
  • Kennis van organisaties en instellingen die zich op internationalisering, intercultureel onderwijs, educatie en vrijwilligerswerk richten.
  • Ervaring in het werken met vrijwilligers.
  • Ervaring in het opstarten en onderhouden van persrelaties.

Wij zoeken een doorzetter die zowel autonoom als in groep vlot werkt, die zelfredzaam en probleemoplossend is, die een gezonde dosis ondernemingszin heeft. Iemand die gestructureerd en analytisch werkt en die nauwgezet met deadlines omgaat. We zoeken iemand met een uitstekend timemanagement en sterke organisatorische vaardigheden. Wij zoeken een pragmatische strateeg, zowel vooruitdenkend als hands-on. Een creatieveling voor ons team die out-of-the-box en conceptueel denkt en zijn/haar ideeën vertaalt naar concrete plannen.

Wij bieden:

Een zeer gevarieerde voltijdse job in een enthousiaste omgeving. De kans om in een internationale context met ervaren experts enkele boeiende projecten van aan de start mee uit te werken zowel in team als individueel. Een rijke leeromgeving met veel kans tot eigen initiatief en verantwoordelijkheid. Een centraal gelegen werkplaats vlak aan het centraal station in Mechelen. Een flexibele arbeidsduurregeling. Verloning volgens paritair comité 329 met verschillende extralegale voordelen zoals hospitalisatieverzekering en pensioensparen.

Uw sollicitaties graag digitaal ter attentie van Caroline Steyaert op krista.norga@afs.org ten laatste op woensdag 28 juni 2017. Weerhouden kandidaten worden uiterlijk op vrijdag 30 juni uitgenodigd voor een selectieproef in de periode van 17 tot 25 juli.

AFS draagt gelijke kansen en diversiteit hoog in het vaandel. Competenties van mensen zijn doorslaggevend, ongeacht geslacht, afkomst of handicap.