Sluit je aan bij een groeiende beweging van leerkrachten die hun school willen globaliseren.

Onderwijs gericht op mondiale competentie helpt studenten bij het zetten van hun eerste stappen om wereldburgers te worden. Jongeren hebben mondiale vaardigheden, kennis en inzicht nodig om te kunnen bloeien en om zinvolle connecties met anderen te kunnen ontwikkelen, ongeacht waar ze wonen, studeren, vrijwilligerswerk doen en werken – nu en voor hun toekomst. De AFS Global Competence Readiness Index voor scholen biedt een gebruiksvriendelijke manier om te bepalen waar uw school staat wanneer het gaat om het helpen van leerlingen bij het ontwikkelen van essentiële 21ste-eeuwse vaardigheden.

Vertaling van de video

Meer bepaald biedt de Index drie hoofdzaken aan leerkrachten:

15-370×210

Zelfevaluatievragenlijst

Tijdens het invullen van de vragenlijst zal u nadenken over hoe uw school de belangrijkste zaken aanpakt die erkend zijn om mondiale competentie in de klas en daarbuiten te bevorderen. Dit duurt 15 minuten.

RECOMM-370×210

Schoolprofiel en aanbevelingen

Zodra u de evaluatie voltooid hebt, ontvangt u het profiel van uw school, inclusief specifieke aanbevelingen voor het verbeteren van hoe uw school leerlingen in de 21ste eeuw in staat kan stellen om competenter te worden op wereldvlak.

RESOURCES-370×210

Hulpmiddelen

U zult waardevolle hulpmiddelen, best practices en tools aangereikt krijgen om aan te passen en te gebruiken om mondiale competentieprogramma’s te ontwikkelen voor uw school en in klaslokalen.

19944362_1623502627673854_7599841645089714940_o-1-1024×1006

GLOBAL COMPETENCE READINESS

Waarom is het belangrijk voor scholen?

Interculturele onderwijsmogelijkheden die leiden tot mondiale competentie, helpen studenten bij:

  • Het verbreden van perspectieven over zichzelf en de wereld om hen heen.
  • Het leren over en het respecteren van verschillen en het geloven dat diversiteit van de wereld een sterkere en interessantere plaats maakt.
  • Het communiceren en samenwerken tussen culturen op een gevoelige en bewuste manier.
  • Het waarderen van andere culturen en het aanmoedigen van anderen om open te staan voor nieuwe ideeën, houdingen en tradities.
  • Het ontwikkelen van kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden die nodig zijn voor alle beroepen, van in het onderwijs tot in STEM (wetenschap, technologie, techniek en wiskunde).

“Als we de mondiale competentie niet goed krijgen, dan bouwen we onze onderwijssystemen op zand.”

Dr. Andreas Schleicher, OECD Directoraat voor Onderwijs en Vaardigheden/PISA

De AFS Global Competence Index deelt de resultaten op in vier verschillende schoolprofielen

BEGIN-370×210

Beginnend

Scholen die de rol van onderwijs beginnen te verkennen als manier om leerlingen voor te bereiden op het leven in een geglobaliseerde wereld. De vragenlijst, het schoolrapport en de voorgestelde middelen helpen leerkrachten, bestuurders en beleidsmakers in uw school om zich met deze behoefte bezig te houden.

DEVELOP-370×210

Ontwikkelend

Scholen die al bezig zijn met het implementeren van onderwijs gericht op mondiale competentie. Het schoolrapport kan helpen om leerkrachten, bestuurders en beleidsmakers in uw school te overtuigen om de middelen te versterken en om nieuwe tools te proberen.

ADVANCE-370×210

Vooruitgaand

Scholen die goed op schema zijn met het opbouwen van mondiale competentie bij hun leerlingen. Het schoolrapport en de voorgestelde middelen kunnen helpen om uw programma’s te versterken met meer tools en best practices.

LEADER-370×210

Leidend

Scholen die gevestigde en systematische methoden hebben om de mondiale competentie van hun leerlingen te bevorderen. Er is echter altijd ruimte voor verbetering. De vragenlijst, het schoolrapport en de voorgestelde middelen kunnen helpen om uw programma nieuw en relevant te houden.

TTP-002-1024×768

Voor wie is de AFS Global Competence Readiness Index?

Of u nu een leerkracht of een schoolbestuurder bent, gebruik de Index om te onderzoeken hoe klaar uw school is om uw leerlingen te helpen hun mondiale competentie te ontwikkelen.

De resultaten zullen een aantal sterke en zwakke punten van uw school in kaart brengen en aanbevelingen geven zodat u sterkere institutionele methoden kan bevorderen die mondiale competentie opbouwen.

Waarom heeft AFS deze tool ontwikkeld?

Het aanpakken van wereldwijde uitdagingen

De wereld van vandaag wordt gekenmerkt door moeilijkheden, uitdagingen en kansen die vereisen dat we weten hoe we samen moeten leren, werken en leven ondanks onze vele verschillen. Om dit te kunnen doen, moeten onze jongeren begrijpen hoe ze diversiteit in al haar vormen kunnen omarmen als een cruciale 21ste-eeuwse vaardigheid.

Het proactief ondersteunen van scholen

Overheden, onderwijsdeskundigen en werkgevers erkennen in toenemende mate dat het implementeren van onderwijs gericht op mondiale competentie, en dit zo vroeg mogelijk in de klas laten beginnen, een van de beste manieren is om dit te doen. Dit is met name relevant in het licht van het recent uitgebrachte 2018 PISA Global Competence Framework (OECD) en Framework of Competences for Democratic Culture (COE).

70+ jaar expertise

Gedurende meer dan 70 jaar leverde AFS op onderzoek gebaseerde, actuele interculturele leerprogramma’s die mondiale competentie opbouwen en nu wordt deze expertise uitgebreid naar het ondersteunen van scholen en leerkrachten terwijl ze leerlingen helpen te leren hoe ze moeten samenwerken over culturen en verschillen heen.

Kernbegrippen & concepten

Verwijzingen:

Preparing Youth for an Inclusive and Sustainable World: The OECD PISA global competence framework. OECD, 2018. Hier beschikbaar.

Competences for Democratic Culture: Living together as equals in culturally diverse democratic societies. Council of Europe, 2016. Hier beschikbaar.

Global Citizenship Education: Preparing learners for the challenges of the twenty-first century. UNESCO, 2014. Hier beschikbaar.

Dit heeft als doel leerlingen in staat te stellen om zich te engageren en een actieve rol te spelen, zowel lokaal als wereldwijd, om de wereldwijde uitdagingen aan te gaan en op te lossen en om uiteindelijk proactief bij te dragen aan een rechtvaardigere, vreedzamere, tolerante, inclusieve, veilige en duurzame wereld.