Een interculturele uitwisseling biedt ook boeiende leeropportuniteiten voor de school en leerkrachten. Dat gaat zowel over de lange termijndoelstellingen van de uitwisseling als over de verworven competenties van de deelnemers. Impact is er op twee niveaus: op niveau van de leerling en op niveau van de school.
In de eerste plaats is dit een individuele leerervaring. Het verblijf in het buitenland biedt heel wat leerkansen en groeimogelijkheden. De leerling verwerft de competentie om zich aan te passen in internationale contexten, wordt zelfstandiger en flexibeler en leert omgaan met verschillende communicatiestijlen. Allemaal vaardigheden die zorgen voor meer kansen op de arbeidsmarkt. Daarnaast wordt het wereldbewustzijn van de student ook vergroot.
Ook op niveau van de school biedt een interculturele uitwisseling mogelijkheden. Het kan voor een leerkracht of school hét moment zijn om te werken rond culturele verschillen, diversiteit, actief burgerschap, de samenlevingscultuur als dynamisch gegeven en als een realiteit van diverse subgroepen. Tegelijkertijd kan de uitwisselingsstudent getuigen hoe bepaalde thema’s anders benaderd worden in het gastland. Denk maar aan verkiezingen, milieu, tienerzwangerschappen, gelijkheid man en vrouw, omgaan met seksuele diversiteit, religie,…
Leerlingen die deelnemen aan een trimesteruitwisseling binnen Europa eindigen hun met ‘het brusselkamp’. Tijdens dit kamp staan actief burgerschap, de Europese identiteit en zelfreflectie centraal. Hier zijn jongeren van over gans Europa op aanwezig.